Designböcker
Det finns många böcker om design med glättade, kolorerade sidor, men inte många på svenska som beskriver design på djupet.
Efter att ha arbetat som designer och innovatör i några decennier ville jag fylla luckan.
Här är de jag har skrivit:
KÖP HÄR:
’Allt du behöver veta om design management’
”En mycket bra bok för praktiker – som också kan fungera som introduktion för studenter på grundläggande nivå. Behandlar designens betydelse utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv där både strategi, ledning och marknadsföringsperspektiv tas upp på ett lättfattligt och överskådligt sätt.” Ulla Johansson, professor i Design Management Business & Design Lab, Göteborgs Universitet
”I en värld av hårdnande konkurrens måste alla delar i en verksamhet samverka till en tydlig helhet. Det kräver organiserat designarbete på vägen mot uppsatta mål. Boken är en genomgång av de många begreppen och faserna i processen, plus några intressanta inblickar och goda råd.” Sven-Olof Bodenfors, vd Forsman & Bodenfors Case AB
PRODUKTFAKTA:
Boktitel: Allt du behöver veta om Design management
ISBN: 978-91-639-8602-4
Källa: text och illustrationer: © Kenneth Österlin 2011- 2018, redaktör: Anders Abrahamsson, grafisk form och layout: Fredrik Elvander,
Innehåll: Du blir inte designer av att läsa boken, men får en orientering i design management och en verktygslåda för att medvetet kunna styra designarbetet i din roll som beställare, beslutsfattare eller medarbetare.
Tryck: 84 sidor: text 79 sidor, 21 illustrationer, 170x240mm, utgåva 1 : 2
Papper: inlaga 100g miljömärkt papper, omslag mattlaminerat papper
Tidsåtgång/ bokexemplar: bläddring 2-7 minuter, läsning 1- 2 timmar
Förvaring: Boken som beställaren av design gärna kan ha nära till hands
Bäst före: design är alltid betydelsefullt för en verksamhet
Källsortering: sorteras som papper
Konsumentkontakt: gärna via 'Kontakt' nedan om du har synpunkter eller vill få nyhetsbrevet!
KÖP HÄR:
2:a uppdaterade upplagan
’Idéskydd för kreativa - handbok i immaterialrätt och strategier mot idéstöld’
Nu i sin 2:a uppdaterade upplaga publiceras boken
i samarbete med Almi
som även har valt att använda 'Idéskydd för kreativa'
i organisationens utbildning.
En handbok med många konkreta råd och illustrerade exempel som på sina 300 sidor ger ett brett och praktiskt perspektiv på idéskydd.
Patent, mönsterskydd och upphovsrätt är bara ett av sätten man kan försöka skydda sin idé på. Hur man hanterar information, samarbeten och kompetens är väl så viktigt för en effektiv skyddsstrategi.
Bokens förord skrivet av Håkan Lans.
PRODUKTFAKTA:
Boktitel: Idéskydd för kreativa - handbok i immaterialrätt och strategier mot idéstöld
Upplaga: 2:a uppdaterade upplagan
ISBN: 978-91-639-8603-1
Källa: text och illustrationer: © Kenneth Österlin 2004- 2019, redaktör: Anders Abrahamsson, grafisk form och layout: Fredrik Elvander,
Innehåll: En handbok så kreativa ska kunna skörda frukterna av sitt eget arbete. Traditionell immaterialrätt (som patent, mönsterskydd och varumärken) räcker inte alltid så långt.
Tryck: 304 sidor: text 291 sidor, 139 illustrationer, 210x148mm
Papper: inlaga 100g miljömärkt papper, omslag strukturerat papper
Vikt: 400 g
Tidsåtgång/ bokexemplar: bläddring 2-7 minuter, läsning 2-8 timmar (rekommenderat veckointag: 2 tim.)
Förvaring: Lättläst, illustrerat och användbart innehåll gör att man gärna har boken nära till hands.
Bäst före: vid behov kommer uppdaterade upplagor av boken
Källsortering: sorteras som papper
Konsumentkontakt: gärna via 'Kontakt' nedan om du har synpunkter eller vill få nyhetsbrevet!
Nu är den här - 5:e upplagan av 'Design i fokus' - den prisbelönade klassikern om design.
Uppdaterad, omarbetad och som mjukband rejält mycket billigare. Lättfattligt om designmetodik, hur, vad och varför.
Denna bok går igenom designerns arbetsmetoder och problematiken som ska lösas. Glädjande nog fick den när den kom ut Sveriges marknadsförbund "Årets marknadsföringsbok 2004" hedersomnämnande. Sedan dess har den uppdaterats fyra gånger.
”Design i fokus är en välkommen bok för innovatörer, produktutvecklare och utvecklingsledare, som stöd i utvecklingsprocesser och för ökad designförståelse.”
Kaj Abbestam, med bakgrund på bland annat Stiftelsen Svensk Industridesign, Sveriges Tekniska Attachéer och ALMI Företagspartner.
”I dessa dagar när designämnet hamnat i fokus som aldrig förr vore det inte dumt om fler läste Design i fokus.
Det är pedagogiskt hanterat och roligt att fördjupa sig i - även för lekmän som "bara" vill veta lite mer om designämnet.
Lotta Jonson, Designtidskriften FORM
” Denna bok ger en allsidig och fyllig beskrivning av hur designarbetet organiseras och vilka aspekter som bör beaktas. Design handlar inte enbart om en ytlig kosmetik som läggs till en färdig konstruktion utan gäller hela utvecklingskedjan.”
Per Olof Wikström, Professor emeritus i designmetodik, Chalmers Tekniska Högskola
”Äntligen en designbok som på ett grundligt sätt beskriver hela designprocessen, inte från idé till produkt utan från problem till färdig produkt.”
Dan Åkerlund, gymnasielärare i teknik och design
Copyright (C) All Rights Reserved